Week 1 Male and female ward

5 mei 2019 - Muona, Malawi

Maandag 29-04-2019: YES het is zover, mijn eerste stage dag in het Trinity Hospital en wat voel ik mij bevoorrecht dat ik deze kans heb gekregen. We werden vanochtend om 8:00 uur verwacht op het kantoor van Sheila. Sheila is de hoofdverpleegkundige van het ziekenhuis en zoals ze zelf zegt 'our second mother' wij kunnen ten alle tijden bij haar terecht. Na onze ontmoeting met Sheila heeft ze ons naar de afdeling gebracht. Fleur en ik zijn begonnen op de Male and Female ward waar we maar één week stage lopen. Op deze afdeling mogen jongens en meisjes vanaf 14 jaar komen. Op de male and female ward kom je veel diverse ziektebeelden tegen, de meest voorkomende ziektebeelden hier zijn Malaria, HIV, bloedvergiftiging (sepsis), bloedarmoede (anemie), longontsteking (pneumonie) enz. De patiënten worden doorgestuurd door de arts, in dit ziekenhuis is maar één arts. We worden warm ontvangen op de afdeling en ze willen van alles van je weten, ook hoe wij de handelingen verrichten in Nederland. Vandaag hebben we vooral meegeken, er lag een meisje van 16 jaar oud bij ons met een incomplete abortus, dit houdt in dat de baarmoedermond niet sluit na een miskraam. We moesten vooral haar vitale functies in de gaten houden. We hebben bloedtransfusies gezien en mensen van en naar de OK gebracht. We hebben veel indrukken opgedaan en ik kan met een voldaan gevoel weer terug naar het huisje.

Dinsdag 30-04-19: De dag begon vandaag om 7:30 uur, dit is ook de tijd die we voortaan aanhouden. De dienst is om 16:00 afgelopen, zodat we nog naar de markt kunnen want het is hier al om 18:00 donker. We beginnen dan ook met de overdracht in de Tea Room waar alle broeders en zusters zich verzamelen. In de nachtdienst zijn er maar twee verpleegkundige per afdeling aanwezig. Voordat de overdracht kan beginnen gaan ze eerst gezamelijk bidden en dan pas kan het beginnen. Ik kreeg bijna niks van de overdracht mee omdat ik er niks van kon verstaan (oeps!) ze praten ongelofelijk snel. De hoofdtaal die ze hier spreken is Engels en de lokale taal is Chichewa, maar de 'oudere generatie' spreekt alleen Chichewa. Om toch met deze patiënten te kunnen communiceren heb ik in mijn boekje de meest voorkomende woorden geschreven. Dan is het nog de kunst om het goed uit te spreken, Hello is Moni en thankyou is Zikomo. Natuurlijk zeg ik weer tegen patiënten Zikomo, omdat ik eerst dacht dat, dat Hello was. Ik heb altijd al moeite gehad met de Engelse taal dus hier is het dan ook een uitdaging, maar boven verwachting gaat dit goed. Om 16:00 uur zijn we terug gegaan naar het kantoor van Sheila voor onze 'learning goals'. Mijn leerdoelen zijn voor de komende tien weken: Mijn Engels verbeteren en kunnen communiceren met patienten in het Chichewa, grenzen aangeven en omgaan met de middelen die zij hier hebben.

Woensdag 1-05-19: Het is vandaag een internationale feestdag (dag van de arbeid).Trees is langskomen om met ons brood pizza te maken, erg lief dat ze ons helpt en tips geeft over het eten. In de tussentijd hebben we heerlijk gespeeld met de kindjes en Nederlandse spelletjes uitgelegd, oja annemaria koek koek dat vinden ze echt geweldig!

Donderdag 2-05-19: Onze wc is al een aantal dagen verstopt, daarom kwam vanochtend om 6:00 uur de ontstopper. Na zo'n 3 uurtjes kwamen we erachter dat er grote keien in de leiding zaten, maar hij doet t weer gelukkig. Na het ontbijt vertrekken we met z'n alle naar het ziekenhuis. Op de afdeling waar Fleur en ik lopen wordt er elke ochtend een rondje gemaakt bij de patiënten voor bijzonderheden. Samen hebben wij alle vitale functies gemeten, infusen eruit gehaald en de grote schoonmaak gedaan. Dit ziekenhuis staat erom bekend dat zij erg hygiënisch zijn, dus voordat zij beginnen wordt alles op de afdeling gepoets en er lopen schoonmakers rond die 3 keer per dag komen dwijlen. Eerder deze week heb ik een meisje van 16 ontmoet met een incomplete arbortus, waar we een inwendig onderzoek moesten doen om te kijken of de baarmoedermond is gesloten. Het is schrijnend om te horen dat vrouwen (vaak heel jong) op nare manieren abortus plegen dit doen ze zo, omdat abortus plegen hier illegaal is.

Vrijdag 3-05-18: Sinds vanochtend is de stroom uitgevallen en hebben we water uit de put gehaald, om zo toch voldoende te kunnen drinken. Om 10:00 is Trees ons komen ophalen, zodat we een kijkje konden nemen bij de children gardens. De children gardens zijn ontwikkeld door Trees en de Muona Foundation, zodat de kinderen toch naar school kunnen. Er is ook een speciale children garden voor gehandicapten kindjes met extra begeleiding. Op het einde van de dag heb ok nog fijn gefacetimed met thuis. Het verbaasd mij dat we hier zo goed internet hebben.

Zaterdag 4-05-19: Vandaag hebben we héérlijk liggen zonnen in onze tuin. En de avond hebben we voor het eerst frietjes gemaakt, erg makkelijk en heel lekker. Om 20.00 hebben we twee minuten stilte gehouden en daarna gezellig spelletjes gespeeld. Sinds 3-4 dagen voel ik me steeds meer op mijn gemak.

Zondag 5-05-19: Uitgeslapen tot 9:30 en lekker ontbeten met de meiden. Vandaag was het ook was dag en opruimdag. We hebben een aantal projecten te horen gekregen zoals:

1. Dekens en matten maken voor kwetsbare ouderen

2. Kerkje schilderen samen met groepje mensen

3. Dekens voor het ziekenhuis

4. Opknappen kindergarden

5. Eenvoudige kinderspelen introduceren: hinkelen, verstoppertje etc.

6. Leermaterialen voor in diverse klassen (bijv. rekenposters te koop in Blantyre)

7. Samen met leerlingen boompjes planten en beschermen met kippengaas. Schommels maken voor op schoolterreinen

8. Een volleybalterrein inrichten bij een school

9. Voetballen en netballen voor de schoolteams

10. Een sjoelbakcompetitie organiseren in Cuppen Hall

11. Een kinderspelmiddag organiseren samen met onderwijzers (Saïni, Henri).  (boekje met kinderspelen meebrengen) Snoephappen niet vergeten!!

12. Een steltlooprace organiseren ( stelten maken met de kinderen)

13. Spel (bawo) voor volwassenen maken van cement met stenen bankjes. We willen als groep proberen om een aantal projecten te volbrengen.

Liefs, Fleur

1. Leny en Frans:
    5 mei 2019
    Lieve Fleur mooi hoe je het verteld ,het is wel bijzonder wat je allemaal mee maakt.nog veel sucses veel liefs oom Frans & tante Lenie dikke knuffel
  2. Judith Terwindt:
    Lieve Fleur,
    Wat een indrukwekkend verhaal. Zo leuk om het te lezen. Fijn dat je het met ons deelt!
    Dikke zoen!😘🌺
  3. Linda Holewijn:
    Lieve Fleur
    Wat indrukwekkend te lezen wat je er allemaal doet, en tegenaan loopt.
    Liefs hier van ons,en heel veel succes daar, knuffel xx
  4. Karin Van Samang:
    Lieve Fleur.
    Fijn te horen dat jij je steeds meer op je gemak voelt. Ook een mooie Win Win actie. Jullie leren er veel en de mensen daar zijn blij met jullie hulp. Toppie. Ik kijk uit naar volgende week.
    Succes voor de hele groep.
    Gr van ons. 😘
  5. Pap en mam:
    5 mei 2019
    Hey Kanjer, wat er verhaal zeg. Prachtig met zoveel passie en gevoel. Het is ook zeker niet vreemd dat je wel even tijd nodig hebt voordat je alles wat je ziet en hoort een plaatsje te kunnen geven.
    Het contrast met Nederland is ook zo onvoorspelbaar groot.
    Voel je bevoorrecht dat je deze stage in Afrika mag mee maken! Maak er samen met de groep een onvergetelijk avontuur van.
    Wij zijn enorm trots op jullie en kijken uit naar jullie wekelijks blog❤️
    Succes voor de komende week😘
  6. Kaylee:
    5 mei 2019
    zoo mooi geschreven weer!! trots op jou toppertje!!!🥰
    liefs knuffels van mij😘
  7. Angelina:
    5 mei 2019
    Geweldig Fleur, om je verhaal te lezen. Geniet van deze mooie tijd.👌😘
  8. Mandy:
    5 mei 2019
    Wat schrijf je dat mooi schatje, en wat een belevenis!! Fijn dat je begint te wennen xxx
    Veel liefs van ons 😘