Week 6: Zambia en Malawi Lake

9 juni 2019 - Muona, Malawi

donderdag 30 mei 2019: WHOEHOE we hebben VAKANTIE. Hier hebben we allemaal zo naar uitgekeken. Vanochtend zijn we om 4:45 uur opgestaan, zodat we om 5:30 uur opgehaald konden worden door Soustin (onze driver). Eenmaal bepakt en baladen konden we vertrekken. Onze eerste bestemming is Blantyere, hier gaan we dollars wisselen en het visum proberen te regelen. We hebben twee visums nodig één om in Zambia te komen en één om terug te komen in Malawi. Het visum voor Zambia moeten we morgen regelen bij de grens, maar die voor Malawi willen we vast hier regelen, zodat we geen problemen hebben als we terug komen. Om 10:15 uur zijn we aangekomen bij de emigration office voor het visum, Lotte en Julia gaan naar binnen zodat we niet met acht meiden daar staan. Na zes uur wachten is het helaas toch niet gelukt om het visum te krijgen en wat blijkt, we zijn al vijf dagen illegaal in Malawi. We hadden ons visum na 30 dagen moeten verlengen... Toch hebben we de keuze gemaakt om te vertrekken naar Llinglongwe voor onze eerste overnachting. We hebben twee nummers gekregen van de medewerkers van de emegration office, hun zeggen dat het dan goed moet komen. Na een rit van vijf uur zijn we eindelijk om 00:00 uur aangekomen in het hotel. We zijn allemaal gesloopt en gaan lekker slapen, want we worden morgen om 7:15 worden we opgehaald voor onze safari.

vrijdag 31 mei 2019: De wekker gaat vanmorgen om 5:30 uur, want vandaag gaan we dan eindelijk op safari. We moeten een kwartiertje lopen naar het Africa House waar we verzamelen. Tim (Nederlands) ontvangt ons daar, we moeten wat papieren invullen en krijgen informatie over onze safari. We gaan in totaal met 10 mensen richting Zambia. Let's Go! Om 15:00 uur zijn we aangekomen het resort is ongelogelijk mooi en we slapen in tweepersoons tenten. Het resort ligt aan een rivier waar we de nijlpaarden en krokodillen kunnen zien liggen. Om 16:00 start onze eerste safari. Het is zo bijzonder om dit te doen, we hebben ontzettend veel dieren gespot (zie foto's). Rond 19.45 uur zijn we teug gekomen en staat het eten al voor ons klaar. Het was een lange en indrukwekkende dag. Nu lekker gaan slapen en morgen weer een nieuwe dag!

zaterdag 1 juni 2019: Om 5:00 uur werden we gewekt door de bewaker, want om 5:30 uur stond het ontbijt klaar. Vanacht hebben de nijlpaarden langs onze tenten gelopen, zolang je in je tentje blijft is er niks aan de hand. Na het ontbijt was het tijd voor onze tweede safari, waarbij we de zonsopkomst tegmoet reden. We hebben weer prachtige dieren kunnen zien, onder andere een giraf. De dieren kijken niet meer op van een safari auto, dus we kunnen super dichtbij komen. Om 10:30 uur zijn we terug gekomen op ons resort. We hebben tot 15:30 uur de tijd om lekker te relaxen. De gehele middag hebben we heerlijk met een cocktail bin het zwambad gelegen. Om 16:00 uur vertrokken we voor onze 3e en laatste safari... wat vliegt de tijd toch voorbij. Het was weer prachtig en ik zou hier nog wel even langer willen blijven. Rond 20:00 uur konden we aanschuiven voor ons 3-gangen menu. Dit was heerlijk om even niet te koken en af te wassen haha.

zondag 2 juni 2019: Onze laatste ochtend hier. We werden gewekt om 6:00 uur voor ontbijt. Nog even onze tas inpakken en dan is het alweer tijd om te gaan. Ik heb hier zo genoten en het is veelste snel voorbij gegaan, maar de herinneringen blijven. Om 11:30 passeerde we de grend, oo wat was dit spannend. Zouden ze ons wel makkelijk toelaten, omdat ons visum was verlopen. Het duurde even, maar we zijn zonder problemen weer toegelaten, phieuw! Na een rit van 5 uur zijn we aangekomen op de lodge, waar we ook verbleven op de heenweg. De rest van de middag hebben we heerlijk foto's gekeken van het afgelopen weekend en ik heb thuis nog even op de hoogte gebracht. Morgen ochtend vertrekken we richting Malwi Lake waar we voor 5 dagen verblijven.

Malawi Lake: De reis was behoorlijke lang, maar zo de moeite waard. Het strand is echt een plaatje en we hebben een groot appartement, als dat geen feestje wordt! Als eerst gaan we lekker een drankje drinken en daarna pakken we wel onze tassen uit. Het plaatsje waar we verblijven is Cape Mclear. We hebben de afgelopen vijf dagen echt genoten en heerlijk gerelaxed. Ons ritme bestond uit uitslapen, ontbijten, bruin worden, eten, drankjes doen and repeat. Woensdag avond hebben we gegeten bij een lokaal afrikaans restaurantje. Ze hebben geloof ik sinds tijden geen gasten gehad en met vier personen stonden ze ons op te wachten. Ze deden zo hun best en het eten was HEERLIJK. Na het eten hebben ze een kampvuur gemaakt op het strand en gingen ze zingen en trommelen. WAUW, dit is bijzonder en het was zo gezellig. De laatste volle dag (donderdag) hebben we een boottocht gemaakt over het Malawi lake. We zijn naar een onbewoond eiland gegaan om daar te gaan lunchen. Het voelde even als expeditie robinson. Nog even van de rotsen springen en plassen tussen de aapjes, dan was het alweer tijd voor de zonsondergang. Geen woorden voor zo mooi!. S'avonds hebben we gegeten bij Funky's, dit is een lokale bar waar veel toeristen komen. De laatste avond was ietsjes te gezellig geworden en al dansend op de bar en alle verkleed spullen aan te hebben gehad, was het een geslaagd feestje met een afterparty bij ons in het zwembad. Op zondag 9 juni zijn we thuisgekomen en morgen begin ik weer op de surgery room. Ik heb zin om morgen weer te gaan werken! Het was een vakantie om nóóit te vergeten.

1. Pap en mam:
    9 juni 2019
    Dit is toch echt genieten!!!!!
    Wauw Fleur, om nooit te vergeten.
    Op naar de tweede fase van jullie avontuur!
    😘🙋🏼‍♀️
  2. Mia lierop-heijmans:
    9 juni 2019
    hai fleur alles goed daar geniet er van gr xxxjan en mia
  3. Karin Van Samang:
    10 juni 2019
    Gewoonweg. Dik verdiend en geweldig.