5e week: delivery ward (verloskamers)

30 mei 2019 - Blantyre, Malawi

maandag 27-05-19: Vandaag zijn we weer te vinden op de Delivery ward (verloskamers) en ik kijk hier weer ontzettend naar uit. Deze afdeling voelt echt als thuiskomen, er zijn hier ontzettende leuke studenten en medewerkers. Het blijft heel speciaal om bij een bevalling aanwezig te zijn. Vanochtend bij de morning report hoorde we dat er afgelopen nacht drie bevallingen zijn geweest, waarvan twee keizersnedes. We zijn gestart bij het meekijken van een voorlichting over borstvoeding en de verzorging van een baby. Heel Interessant, maar helaas was dit in het Chichewa en konden we niet meeluisteren. Het was wel erg gezellig! Rond 10:00 uur lag er een jonge vrouw van 19 jaar oud met 2 cm ontsluiting op de afdeling, ze is zwanger van haar 1e kindje. Samen met een collega (Mercy) hebben we de anamnese bij haar afgenomen. We mochten de vitale functies meten en registreren, via een doptone naar de hartslag van de baby luisteren en de ligging voelen van de baby. De eerste keren wist ik niet goed hoe je de ligging moet voelen van een baby, maar blijven oefenen en dan gaat het steeds beter. Je mag hier veel dingen zelf doen en dat maakt het zo leuk! Rond 11:00 uur komt er een nieuwe vrouw op de afdeling van 30 jaar oud met al 5 cm ontsluiting. Zij is zwanger van haar 7e kindje. Het blijft bijzonder dat deze jonge vrouwen bevallen van hun zoveelste baby'tjs. Niet veel later kwam de volgende vrouw binnen, zij is 22 jaar oud en zwanger van haar 2e kindje. Ook zij heeft inmiddels al 5 cm ontsluiting. Na onze lunch en terug gekomen op de afdeling is er vrouw binnengekomen van 17 jaar oud en zwanger van haar 1e kindje. Dit betekent nu dat alle bedden vol liggen. Fleur en ik wisten af en toe niet meer waar we moesten kijken en wie er als eerst zou gaan bevallen. Het is hier soms echt lopende band werk haha. De 30 jarige vrouw had al vrij snel 10 cm ontsluiting en er werd nog even snel een katheter bij haar ingebracht, voordat ze mocht beginnen met persen. Tijdens het inbrengen van de katheter kwam de vruchtzak onverwachts al in zijn geheel naar buiten. Deze werd opengeknipt en binnen no time was er een gezonde zoon geboren. Nadat we de baby in een mooi kleurrijk doek hadden gewikkeld, konden we alweer door naar de volgende bevavalling. De 19 jarige vrouw heeft 10 cm ontsluiting en mocht gaan beginnen met persen. Dit ging toch toch even anders dan verwacht. Ze had de gedurende dag al veel energie verloren en het kindje moest met behulp van een vacuümpomp gehaald worden. Telkens als er een bevalling is met behulp van een vacuüm pomp, krijg ik een banauwend gevoel omdat dit vaak geen goed teken is. Na 15 minuten flink trekken is er een gezonde jongen geboren. Het jongentje ademde minimaal en het huilde niet, daarom hebben ze direct zijn neus en mondje uitgezogen, de longen geprikkeld, zuurstof toegediend en de baby werd zo snel mogelijk na de prematuur afdeling gebracht. Na een uurtje was hij gelukkig stabiel, maar hij werd alleen nog ondersteund door zuurtstof. Wederom konden we weer gelijk door naar de volgende bavalling van het 17 jarige meisje. Je zag de angst in haar ogen en ze was erg zenuwachtig voor haar eerste bevalling, wat heel begrijpelijk is als je nog zo jong bent. De bevalling ging redelijk vlot, maar ook dit kindje huilde niet en had moeite met ademhalen. Ook bij deze baby hebben we het neus en mondje moeten uitzuigen, de longen moeten prikkelen en het kindje naar de prematuur afdeling moeten brengen. Het is lastig om z'n klein baby' tje weg te halen bij een moeder tijdens een spoedgeval, omdat we niet met ze kunnen communiceren. De moeder wordt tijdens een spoed moment niet geïnformeerd over haar pasgeboren baby. Dit voelt voor mij heel onnatuurlijk, vooral omdat wij ook niet kunnen communiceren in het Chichewa. Snel door want het 22e jarige meisje mag gaan bevallen. Het kindje had de navelstreng om z'n nekje en zij had in het vruchtwater gepoept. Het was een bijzondere dag met weer veel nieuwe indrukken.

dinsdag 28-05-19. Wat zal ons vandaag te wachten staan, weer zóveel bevallingen? We waren nog geen vijf minuten binnen en de arts vroeg ons om de deliverypack te pakken, omdat ze ging bevallingen. Er is om 8:40 uur een gezond meisje geboren! Je ziet de sprankelingen in de ogen van de moeder. Vrouwen in Afrika laten weinig emoties zien, dus het is vrij bijzonder als ze dat wel doen. Na de bevalling mochten Fleur en ik de vitale functies meten en registreren van moeders die een keizersnede hebben gehad. De vrouwen mogen na vier dagen met ontslag mits er geen complicaties zijn opgetreden. Rond 11:00 uur kwamen er twee vrouwen binnen. Een vrouw was 31 jaar en in verwachting van haar zesde kindje. De andere vrouw was 19 jaar en in verwachting van haar eerste kindje. De ontsluiting werd bij de vrouwen gemeten en deze waren allebei 5 cm. Aan het einde van de ochtend mochten Fleur en ik alle vitale functies meten en registreren bij de moeders en kindjes. Later hebben we nog meegekeken met een echo en baby kleertjes uitgedeeld, die we vanuit Nederland hebben meegenomen! De vrouwen zijn zo ontzettend dankbaar en blij met een mutsje en rompertje. Na de lunch zijn terug gegaan naar de afdeling, het was een stuk drukker als de ochtend. Ik mocht de ontsluiting voelen bij de 31 jarige vrouw en deze was 9 cm. Na 15 minuutjes kreeg ze persweeën en mocht ik de bevalling leiden met een andere verpleegkundige. Dit was ontzettend bijzonder om te doen en dit maak je niet snel mee! Om 14:26 uur werd er een gezond jongetje geboren van maar liefst 3900 gram. Ik mocht de navelstreng doorknippen en de placenta verwijderen. Dit is een hele ervaring, dat niemans mij meer afpakt, ik stond te shaken van de adrenaline. Ik ben super trots en dankbaar dat ik dit mocht meemaken. Dit was stiekem ook mijn doel haha. Ondertussen had de 19 jarige vrouw 10 cm ontsluiting en persweeën maar het kindje was niet ver genoeg ingedaald, waardoor ze een indicatie kreeg voor een keizersnede. We mochten ons omkleden voor de operatie, maar na 45 minuten te hebben gewacht, vertelde de arts dat hij eerst een andere operatie moet doen. De keizersnede werd later op de avond uitgevoerd, helaas hebben we dit niet meer kunnen mee kijken. Het was een dag om nooit meer te vergeten!

woensdag 29-05-19: onze laatste dag op de delivery ward, omdat we morgen op vakantie gaan. Aangekomen op de afdeling ligt er een 18 jarig meisje zwanger van haar 1e mkindje met pre-eclampsie. Pre-eclampsie is een zwangerschapscomplicatie die gekenmerkt wordt door een combinatie van te hoge bloeddruk en eiwitverlies via de urine. In de volksmond is de aandoening bekend onder de naam zwangerschapsvergiftiging. De aanvallen zijn te vergelijken met epileptische aanvallen: trekkingen in armen en benen. Na de aanval is er meestal een toestand van verwarring, bewusteloosheid of coma. De zwangere vrouw was 34 weken zwanger. Dit is een indicatie voor een keizersnede, anderd zullen moeder en kind dit niet overleven. De vrouw werd onder algehele narcose gebracht en ze werd geïntubeerd, omdat haar gehele lichaam was opgezwollen waaronder haar keel door complicaties van pre-eclampsie. Intubatie is het aanbrengen van een buis in de luchtwegen ten behoeve van beademings apparatuur of om de luchtweg vrij te maken bij een acute vernauwing van de luchtwegen. Om 9:10 uur is er een gezond meisje ter wereld gekomen. Na het verwijderen van de beademingsbuis, kon ze niet zelfstandig ademhalen dus is er opnieuw een tube ingebracht. Terug op de afdeling heeft de 18 jarige vrouw volledige onsluiting, waardoor ze mag gaan persen. Tijdens de bevalling kwamen we erachter dat de baby in een stuit houding ligt. Gelukkig is het allemaal goed gegaan en is er om 10:00 uur haar zoontje geboren. Het baby'tje was erg mager, dit was niet fijn om te zien. Na het uitzuigen van de mond en neusholte ging het gelukkig beter met hem. We konden gelijk weer door naar de volgende moeder, dit is 35 jarige vrouw en zwanger van haar 9e kindje. Vandaag mocht Fleur assisteren bij de bevalling. Super trots ben ik op haar! dit is niet de allerdaagse handeling die wij doen. enmaal terug op de afdeling lagen er drie vrouwen met 10 cm ontsluiting. Een vrouw was 35 jaar oud en zwanger van haar 9e kindje. Tot slot lag er ook een vrouw van 18 jaar oud en zwanger van haar eerste kindje. Het was weer een ontzettend drukke dag, niet te geloven hoe snel dit gaat. Aan het einde van de ochtend hadden we een afspraak met Sheila, William en Raphael staan om te overleggen wat we gaan doen met het donatie geld. We hebben een aantal mooie dingen besproken en na onze vakantie gaan we er verder mee aan de slag. Maandag 10 juni zal mijn volgende blog online komenWe hebben veel ideeën opgedaan, waar we na onze vakantie werk van gaan maken. Morgen gaan we 10 daagjes op vakantie gaan, eerst 3 dagen op safari in Zambia en hierna nog een weekje naar Lake Malawi.

Tot snel! Xx

1. Pap en mam:
    30 mei 2019
    Hey Fleur, wat hebben jullie toch weer veel ervaring mogen op doen😇
    Een korte week, maar vol actie!
    Nu lekker met de rest gaan genieten van een deel natuur van Afrika. Genieten!!!!😘
  2. Anita De Bruijn:
    30 mei 2019
    Jee Fleur wat een verhaal weer , bijzonder dat je er aan mee hebt gewerkt om een mensje op de wereld te zetten , mooiste ervaringen lijkt me , veel liefs 😘 en geniet van je vakantie groetjes Anita
  3. Judith Terwindt:
    30 mei 2019
    Wat waanzinnig wat je allemaal mee maakt! Echt geweldig, je mag zeker heel trots op jezelf zijn! Nu vakantie, geniet ervan! Dikke kus Judith😘☀️🍀
  4. Kaylee:
    30 mei 2019
    ohh fleuriiee zo mooi geschreven!! bizar wat jij allemaal meemaakt!! je doet t gewoon allemaal! dreams come true!! so proud🥰 lief mooi mens ben je!! geniet van je welverdiende vakantie!! snel bellen he..
    LOVEYOU
    xx je dinnie kaylee