Week 9: The delivery ward (laatste stageweek)

30 juni 2019 - Muona, Malawi

Week 9: The delivery ward

Maandag 24 juni 2019: Vandaag heb ik samen met Fleur, Juul en Julia een nachtdienst gedraaid. Wij vier wilden toch nog een keertje ervaren hoe de nachten verlopen in het ziekenhuis en vooral de delivery ward, want tijdens de morning briefing horen we vaak dat er dan veel kindjes worden geboren. We zijn gestart met het maken van een ronde op de afdeling. Het is opzich nog erg rustig op de afdeling, maar wat niet is kan nog komen. Tijdens de ronde zijn we gestopt bij een vrouw die vandaag is bevallen van een gezonde tweeling, een jongetje en meisje. Het jongetje had nog geen naam en hij is vernoemd naar Juul. De moeder, oma en wij waren helemaal gelukkig met deze naam haha. Ondertussen heb ik bij een andere moeder een katheter ingebracht, omdat zij niet meer zelfstandig naar de toilet kon. Op de bevallingskamer lag er een vrouw die net voor onze dienst was bevallen van een gezond meisje. Ook dit meisje had nog geen naam. Fleur en ik mochten samen met de moeder een naam voor haar dochter bedenken. Hier waren wij wel snel over uit, want natuurlijk dachten wij aan de naam Fleur. Helaas kunnen zij deze naam niet goed uitspreken, dus wij hebben samen met haar moeder voor de naam Florence gekozen. Dit is zo bijzonder, dit is tevens ook mijn eigen doopnaam. Het blijft ons soms verbazen dat moeders geen naam hebben bedacht voor hun ongeboren baby. In Nederland zijn ouders maanden aan het nadenken over een baby naam. Maar hier in de Afrikaanse cultuur wordt er vaak een naam gegeven, zonder inspraak van de vader. Sinds de middag ligt er al een vrouw van 22 jaar oud, ze is zwanger van haar tweede kindje. Al enige tijd bleef zij hangen op 6 cm ontsluiting. Haar ontsluiting bevorderde niet, omdat het kindje
In een verkeerde ligging lag, dit is een indicatie voor een keizersnede. De keizersnede stond voor later in nacht gepland en de arts moest nog opgeroepen worden. Rond 00:00 uur is er een 22 jarige vrouw binnen gekomen met heftige weeën. We hebben haar de anamnese afgenomen en ingevuld. Via een doptone mochten we luisteren naar de hartslag van de baby en ook mochten we haar ontsluiting opmeten. Haar ontsluiting was nog maar 5 cm dus het duurde nog wel eventjes, voordat ze mocht gaan bevallen. Op het einde van onze dienst kwam er nog een 19 jarige vrouw binnen. Ze is al een enige tijd in het ziekenhuis, ze is pas 34 weken zwanger, maar de verpleegkundige heeft ons verteld dat de 19 jarige vrouw denkt dat ze al 11 maanden zwanger is. In eerste instantie moesten wij hier wel om lachen. Maar dit bewijst maar weer een hoop dat er nog steeds niet genoeg voorlichting is over een zwangerschap. Helaas hebben we deze avond geen bevalling meer gezien, maar morgen is er weer een nieuwe dag.

Dinsdag 25 juni 2019: Vanavond draaien we weer een avonddienst. We zijn vanavond gestart op de prematuur afdeling. Hier kregen we te horen dat er vroeg in de morgen een ernstig ziek baby'tje is overleden aan de gevolgen van tetanus. Tetanus is een ernstige besmettelijke ziekte dat veroorzaakt wordt door een bacterie. De bacterie kan het lichaam binnenkomen via een wond. De moeder had hier geen vaccinatie voor gehaald, dus was hier niet tegen beschermd. Via de navelstreng is de tetanus overgebracht op het baby’tje en heeft dit kindje het helaas niet overleefd. Onzettend naar om te horen! Bij ons is het vanzelfsprekend dat je je vaccinatie haalt, zodat je goed bent beschermd. Helaas gebeurt het hier nog te vaak deze vaccinaties hier niet allemaal te verkrijgen zijn of dat mensen hier geen geld voor hebben. Eenmaal weer terug op de deliveryward was het rustig en heb ik meegekeken met het verzorgen van een keizersnede wond. Het meisje is 18 jaar oud en zij heeft twee weken geleden een keizersnede gehad. Haar wond is zodanig gaan infecteren, waardoor ze ontstoken buikvlies heeft gekregen. Het buikvlies is een dun vlies dat de organen in de buikholte beschermt. Bij een acute buikvliesontsteking is er een plotseling opkomende ontsteking van het buikvlies. Patiënten met acute buikvliesontsteking zijn ontzettend ziek, ze hebben koorts en hevige buikpijn. De pijn kan heel hevig zijn dat zelfs diep ademhalen erg pijnlijk kan zijn. Ze heeft drie drains in haar wond, een katheter, 5 liter zuurstof en tot slot heeft ze ook nog eens een behoorlijke vaginaal abces. Het is naar om te zien dat een 18 jarige vrouw dit nu al moet meemaken. Verder was het op de afdeling ontzettend rustig, samen met een collega hebben we spelletjes gespeeld en gekletst.

Woensdag 26 juni 2019: Elke woensdag wordt er tijdens de morning briefing gezongen, steeds weer krijg ik er kippenvel van. Het is ontzettend druk op de afdeling. Er ligt een 28 jarige vrouw bij ons op de afdeling, zij is zwanger van haar derde kindje. Na 15 minuten persen is er een gezond jongentje geboren. Vanuit Nederland hebben we ontzettend veel rompertjes en muntjes meegenomen. We hebben het kindje mogen aankleden en moeder was ontzettend dankbaar. De volgende moeder is 19 jaar oud en zwanger van haar 1e kindje. Haar baby ligt niet in de goede houding, waardoor zij een indicatie heeft gekregen voor een keizersnede. Er werd een infuus en katheter geplaatst. We mochten ons in de groene pakken hijsen en om 11:23 is er een gezond meisje geboren! Moeder heeft veel bloed verloren, maar na omstandigheden maakt zij het goed. In de middag mochten wij mee naar de community. Vandaag wordt er wederom een voorlichting gegeven over oog aandoeningen, oog operaties en voorbehoedmiddelen, maar dit keer in een ander dorpje. Het was zo'n 30 minuten van ons vandaan en het dorpje van vandaag lag bovenin de bergen. Het begin liep een beetje stroef, omdat ze de generator niet aan de praat kregen voor de muziek. Dan is de enigste oplossing zelf muziek gaan maken. Er werd dit keer weer veel gezongen en gedanst. En ja je raad het wel, wij houterige Nederlanders mochten ook weer een poging wagen haha. In de avond zijn we uitgenodigd bij William en zijn vrouw Domminica. We hebben héérlijk gegeten (kip, rijst en een koolsalade) en we hebben weer een hoop gelachen!

Donderdag 27 juni 2019: onze laatste stage dag is aangebroken, nu al? De tijd is omgevlogen en het waren af en toe slapenloze nachten en een hoop spanningen, maar deze ervaring was het allemaal waard. Ik ben tróts en vooral op ons als team! We hebben het wel met elkaar geflikt met vooral een lach en soms een traan. Op de afdeling ligt een 21 jarige vrouw en zij is zwanger van haar 2e kindje. Haar ontsluiting is nog maar 3 cm, dus waarschijnlijk zal zij in de middag pas bevallen. Ondertussen werd ons verteld dat het in theatre (operatiekamers) erg druk was. Natuurlijk gaan wij dan even kijken. Samen met Fleur, Moo en Saskia mochten we meekijken bij alle ingrepen. Bij twee incomplete abortussen mocht ik assisteren en even later stonden wij bij een keizersnede. Soms blijft het echt bizar, eerst twee abortussen en dan wordt er een kindje op de wereld gebracht. Om 10:20 uur is er een gezond kindje geboren met 34 weken. Lunch time, tijdens de lunch hebben we onze stage te horen gekregen. Volgend jaar mag ik stage gaan lopen in het RADBOUD, op de afdeling. Health acedemy, brein bewegingen en reconstructie. Het bijzondere is dat ik samen Fleur op dezelfde afdeling sta! In de middag hebben we nog baby kleertjes uitgedeeld en baby'tjes geknuffeld voor de laatste keer. Wat ga ik dit missen!

Vrijdag 28 juni 2019: vanochtend ben ik samen met Michelle en Sas naar de markt gegaan om de laatste boodschapjes te halen voor het feest. We hebben een hoop bier ingekocht en deze worden vanmiddag bezorgd. Om 15:00 stond een voetbal wedstrijd gepland met de school kinderen. Er waren ontzettend veel mensen op af gekomen en wij hebben ook een poging gewaagd. De kindjes zijn denk ik rond de 10 jaar oud, maar ze kunnen ongelofelijk goed voetballen. Helaas hebben wij met 7-1 verloren maar het was een geslaagde middag. In de avond kwam Sheila bij ons koken, zij wilde graag pannekoeken leren bakken en wij Zima. Haar man en zoon hebben ook met ons gegeten en het was een zeer geslaagde avond.

Zaterdag 29 juni 2019: PARTYTIME, vanavond is ons afscheidfeestje voor het personeel van het ziekenhuis en de 3e jaars studenten. We waren de hele dag druk met de laatste voorbereidingen, vooral met het bereiden van de salades en de pannekoeken. Het feestje begon om 20:00 uur en samen met twee studenten uit het ziekenhuis hebben we een DJ geregeld. Het was een ontzettende leuk feesje en er is héél veel gedanst. Het eten viel trouwens goed in de smaak, sommige waren niet weg te slaan bij de tafel haha.

Zondag 30 juni 2019: BRAKDAG en uitslapen. In de middag hebben we om de beurt in groepjes de picknick tafels geschilderd in de grondverf, ondertussen nog even de kleren wassen en relaxen! En dan breken onze laatste daagjes aan, want donderdag 12:00 uur vertrekken we uit Muona.

Zikomo en een dikke kus

1. Mandy:
    30 juni 2019
    Ben zo trots op jou Fleur!! Mooie ervaring en Leerzaam .
    Nu lekker vakantie vieren?
    Veel lieve groetjes Mandy xx
  2. Judith Terwindt:
    1 juli 2019
    Wat is het toch leuk dit te lezen en wat ben ik trots op je!! Je heb dit zo goed gedaan! Geniet nog lieve Fleur! Liefs Judith😘
  3. Anita De Bruijn:
    1 juli 2019